Świetlica szkolna

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Edukacja przez szachy w szkole

Innowacja

Email Drukuj PDF

 

Sprawozdanie z realizacji Innowacji pedagogicznej „Edukacja przez szachy w szkole”

Od 1 września 2015 roku  realizowana była w naszej szkole  nauka gry w szachy jako zajęcia obowiązkowe w klasie 3c Szkoły Podstawowej, liczącej 24 uczniów, w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Nauka gry w szachy prowadzona była przez nauczyciela przeszkolonego w tym celu w szkoleniach: „Edukacja przez szachy w szkole”, Grażynę Kierzkowską, która jest też autorką innowacji pedagogicznej.

Za realizację tej innowacji P. Grażyna została wyróżniona jako jedna z najlepszych realizatorek tego projektu.

Realizacja celów:

Zostały zrealizowane założone cele szczegółowe takie jak:

  • rozwijanie logicznego myślenia poprzez stosowanie odpowiednich rozwiązań strategicznych i taktycznych;
  • ćwiczenie pamięci wzrokowej i uwagi w czasie stosowania charakterystycznych dla szachów elementów gry;
  • wyzwalanie aktywności twórczej poprzez samodzielną kreację wydarzeń na szachownicy;
  • kształtowanie pozytywnych cech osobowości ucznia poprzez umiejętność panowania nad swoimi emocjami,
  • skuteczne działanie pod presją, umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz w stresie i właściwe reagowanie na sukcesy i porażki;
  • polubienie gry w szachy przez tych uczniów, którzy jej nie lubią, a ci, którzy ją lubią, by rozwinęli swoją pasję i odnosili sukcesy w turniejach;
  • poznanie gry w „Szachy dla trójki graczy”.

Pomoce dydaktyczne

Podczas realizacji innowacji wykorzystywane były następujące pomoce dydaktyczne: zestaw do gry w szachy (plansza, bierki), tablica demonstracyjna, Karta  ucznia, Karty pracy – szablony z ćwiczeniami, wykonane samodzielnie przez nauczyciela, Plansze z bierkami, szachownicą itp. wykonane samodzielnie przez nauczyciela, Podręcznik Czesława M. Spisaka – „Szachy – kurs podstawowy” oraz książka „Pierwszy krok do szachowego mistrzostwa – mat w jednym ruchu” Macieja Sroczyńskiego.

Metody i narzędzia sprawdzenia umiejętności

Głównym metodami sprawdzenia umiejętności było ukierunkowanie uczniów na samodzielne myślenie, dzięki któremu zdobyli on umiejętność szukania i zastosowania prawidłowych rozwiązań podczas rozgrywek.

Formy ewaluacji

Podstawowym narzędziem do dokonania oceny efektów pracy była obserwacja ucznia przez nauczyciela podczas zajęć.

Uczniowie byli sprawdzani na bieżąco za pomocą obserwacji umiejętności i postaw szczególnie w trakcie zajęć, krótkich sprawdzianów pisemnych, testów sumujących itp. opracowywanych przez nauczyciela.

Uczniowie mają założone zeszyty w od pierwszego roku nauczania, które stały się zasobnikiem dokumentacji pracy i będą używane do końca  nauki.

Osiągnięcia i postawy ucznia po 2 latach nauki:

Uczniowie posiedli wiedzę teoretyczną i praktyczną i potrafią:

  • odnajdywać  na szachownicy określone pola, a także potrafią je nazwać;
  • znają nazwy poszczególnych bierek, miejsce ustawienia, wartość i sposób, w jaki poruszają się po szachownicy;
  • opanowali wiedzę o podstawowych zasadach gry, takich jak: dotknięta idzie, mat kończy partię itp.;
  • znają pojęcia takie, jak: szach, pat, mat;
  • umieją wykonać roszadę, oraz znają zasady, kiedy nie może być ona wykonywana;
  • rozumieją pojęcie „centrum”, umieją opanować je pionami, harmonijnie wyprowadzają lekkie figury i zabezpieczają króla poprzez wykonanie roszady;
  • zauważają, kiedy bierki są atakowane i próbują przeciwdziałać stratom przez odejście, obronę lub wymianę.
  • matują królem i wieżą;
  • aktywnie szukają możliwości zdobycia materiału;
  • zapisują powstałą pozycję na szachownicy oraz przebieg rozgrywanej przez siebie

partii;

  • rozwiązują proste zadania korzystając z poznanych motywów taktycznych, takich jak: podwójne uderzenie, związanie, atak z odsłony, podwójny szach
  • w końcówkach król i pion przeciwko królowi, potrafią doprowadzić piona do pola przemiany oraz skutecznie temu przeciwdziałają
  • potrafią wykonać najprostszy przełom pionów
  • mają świadomość, że porażka uczy;
  • wiedzą, że prawdziwą wersją szachów są szachy klasyczne.

 

Uczniowie bardzo lubili lekcje szachów, byli na nich bardzo aktywni, chociaż trzeba było ich ciągle dyscyplinować.

W ramach innowacji prowadzone były również przez cały rok szkolny zajęcia kółka szachowego dla chętnych uczniów pozostałych klas trzecich. Klasa 3b ( 8 uczniów w tym 3 uczennice) miała zajęcia we wtorki przed lekcjami, a 3a ( 6 uczniów) w czwartki przed lekcjami.  Na zajęciach kółka szachowego realizowane były te same tematy, które były przerabiane z klasą 3c.

 

Na zajęciach ( oraz na zajęciach kółka szachowego) uczniowie rozgrywali również partie „Szachami dla trzech graczy”. 

Udział w turniejach:

Grupa najaktywniejszych uczniów chętnie podejmowała  wyzwania i zgłaszała  się na  turnieje odnosząc w nim swoje pierwsze sukcesy:

22 stycznia 2016 r., w Sali Rycerskiej suskiego zamku odbył się VIII Turniej Szachowy Ziemi Suskiej. Organizatorem rozgrywek był Miejski Ośrodek Kultury Zamek, przy współpracy z Powiatem Suskim. W turnieju wystartowało 65 szachistów. Był on rozgrywany w systemie szwajcarskim. Gracze zmagali się przez 9 rund, z których każda trwała 2 x 15 min.

W kategorii Juniorzy młodsi do lat 8 drugie i trzecie miejsce zajęli uczniowie naszej szkoły II miejsce – Łoboda Paweł z kl. 2a, III miejsce - Koziński Kacper z kl. 2c.

Zdjęcia z turnieju można obejrzeć w naszej galerii i na planszach na korytarzu obok świetlicy.

 

 

13 kwietnia 2016 r., w Krakowie odbył się TURNIEJ FINAŁOWY PROJEKTU „SZACHY W SZKOLE” W WOJEWÓDZTWIE MAŁOPOLSKIM, zorganizowany przez Małopolski Związek Szachowy. Celem turnieju była popularyzacja Ogólnopolskiego Projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole” oraz wyłonienie najlepszych młodych szachistów z terenu województwa Małopolskiego (uczestniczyło prawie 200 uczniów z klas I-III szkół podstawowych). Naszą Szkołę Podstawową nr 1 reprezentowała grupa z kl. 2c: Kajetan Gałosz, Kacper Koziński. Bartosz Majcherczyk, Antoni Maciejowski, Maciej Pochopień, Bartłomiej Kencki oraz Paweł Łoboda z kl. 2a, którzy uczą się grać w szachy na lekcjach w ramach Innowacji pedagogicznej „Edukacja przez Szachy w szkole” oraz na kółku szachowym od początku tego roku szkolnego.

Dla naszych uczniów był to debiut w turnieju szachowym na szczeblu wojewódzkim i to bardzo udany, ponieważ uczą się grać dopiero od 7 miesięcy, a za rywali zdarzało się im mieć zawodników grających w turniejach  systematycznie już od lat i grających w różnych klubach szachowych, których na terenie naszego miasta nie ma. Tym bardziej należy docenić ich odwagę i wiedzę, jaką się wykazali. Na 45 szkół z całego województwa drużyna z naszej szkoły (punkty liczone były tylko od 4 graczy, od rezerwowych nie liczyły się) zdobyła 16 miejsce.

Indywidualnie uczniowie w swojej grupie wiekowej na 105 uczniów zajęli również dobre miejsca:

Paweł Łoboda – 16 miejsce

Kacper Koziński - 32 miejsce

Antoś Maciejowski – 44 miejsce

Bartosz Majcherczyk - 53 miejsce

Kajetan Gałosz - 57 miejsce.

Maciek i Bartek byli zawodnikami rezerwowymi, którym nie udało się zagrać na punkty w turnieju z uwagi na dużą liczbę uczestników (w przerwach mogli pograć z najlepszymi). Wszyscy otrzymali dyplomy uczestnictwa, cała drużyna również. Nabyli też już małe doświadczenie, które na pewno zaowocuje w ich dalszej nauce. Zdjęcia z turnieju można obejrzeć w naszej galerii i na planszach na korytarzu obok świetlicy.

 

10 lutego 2017 r., w Sali Rycerskiej suskiego zamku odbył się IX Turniej Szachowy Ziemi Suskiej. Organizatorem rozgrywek był Miejski Ośrodek Kultury Zamek, przy współpracy z Powiatem Suskim. W turnieju wystartowało 70 szachistów.  Był on rozgrywany w systemie szwajcarskim. Gracze zmagali się przez 9 rund, z których każda trwała 2 x 15 min.

Naszą szkołę reprezentowało 18 uczniów, w tym 13 uczniów z klas II –III SP.

Trzy najmłodsze uczennice naszej szkoły w kategorii „Juniorki do lat 12” zajęły  następujące miejsca:

Wójciga Daria -  ucz. kl. 3b - I  miejsce

Fortuna Anna -  ucz. kl. 3b - II  miejsce

Łoboda Alicja -  ucz. kl 2b - III  miejsce

 

W kategorii „Juniorzy do lat 12” uczeń Bartosz Majcherczyk z kl. 3c zajął VI miejsce (najlepsze wśród wszystkich uczniów naszego Zespołu Szkół). Bartosz miał w swoich rundach starszych od siebie i utytuowanych graczy i poradził sobie z nimi bardzo dobrze. Wygrał 4 rundy, a 2 zremisował. Pozostali uczniowie zajęli miejsca mieszcząc się w pierwszej dwudziestce.

 

W kategorii „Juniorzy do lat 18” najlepsze wyniki uzyskał

Salabura Dominik – ucz. kl. III A gimnazjum – VI miejsce

 

Laureaci zawodów otrzymali pamiątkowe dyplomy, statuetki, oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka i Starostwo Powiatowe.

 

 

Udział uczniów w wojewódzkim turnieju finałowym projektu "Edukacja przez Szachy w Szkole" w Krakowie

W dniu 5 kwietnia 2017 r. szkoły uczestniczące w projekcie "Edukacja przez Szachy w Szkole" wzięły udział w wojewódzkim turnieju finałowym, który odbył się w małej hali Tauron Areny w Krakowie. W turnieju wzięło udział prawie 500 graczy z małopolskich szkół. Zawody zostały rozegrane systemem szwajcarskim na dystansie 7 rund tempem 10′ na partię. Naszą szkołę reprezentowała drużyna uczniów z klasy 3c w składzie: Julia Tyrpa, Bartosz Majcherczyk, Dominik Kiepura, Bartłomiej Kencki, Jan Mastej, Kacper Koziński, Kajetan Gałosz, Antoni Maciejowski oraz Paweł Łoboda z kl. 3a.

Zanim rozpoczęły się zmagania turniejowe, Prezes Małopolskiego Związku Szachowego, Jan Kusina wyróżnił najlepszych nauczycieli, którzy w swoich placówkach promują szachy, jako dyscyplinę wspomagającą proces nauczania. Królewska gra najczęściej gości w szkołach w Krakowie, ale wyróżnienia odebrała także nauczycielka z naszej szkoły p. Grażyna Kierzkowska.

Po uroczystej inauguracji nadszedł czas na rozgrywki. Komputer wylosował pary szachowe i rozpoczęła się pierwsza runda. Kolejne pary w grze były dobierane na podstawie wyniku meczu. Emocji nie brakowało! Raz wygrana, raz przegrana....Każdy rozegrał 7 partii szachowych. Najlepszy w naszej drużynie okazał się Paweł Łoboda, który wygrał 4 razy i 1 raz zremisował!!! Kajetan Gałosz wygrał 4 razy, Dominik Kiepura, Jan Mastej, Bartosz  Majcherczyk , Antek Maciejowski, Bartek Kencki, Kacper Koziński wygrali po 3 razy, Julia Tyrpa, jedyna dziewczynka z naszej drużyny  wygrała 2 razy.  Razem drużyna zebrała 18,5 pkt.

Pucharu nie zdobyliśmy, ale wróciliśmy bardzo zadowoleni.

Dla naszych młodych szachistów był to pierwszy tak poważny turniej, który zapewne na długo zostanie w ich pamięci i będzie motywacją do dalszej pracy i samodoskonalenia.

Turniej relacjonowało radio Kraków, Dziennik Polski oraz telewizja Kraków.

Czytaj więcej: http://www.dziennikpolski24.pl/region/a/malopolski-turniej-finalowy-projektu-edukacja-przez-szachy-w-szkole-wideo,11956004/

Relacja wideo: https://telewizja.krakow.pl/?videos=edukacja-poprzez-szachy-turniej-w-tauron-arenie-krakow

Zdjęcia można obejrzeć w naszej galerii.

http://swietlica.edl.pl/galeria.html?view=album&album=6406741247235881553&page=1

 

Na zakończenie realizacji innowacji pedagogicznej w dniu 9 czerwca 2017 r. zorganizowałam Turniej szachowy o Puchar Dyrektora naszej szkoły. Wzięli w nim udział  uczniowie klasy 3c oraz kl. 3a i 3b SP, którzy uczęszczali przez dwa lata na zajęcia kółka szachowego, na których realizowany był program „Edukacji przez Szachy w szkole”. Młodzi szachiści zmagali się ze sobą w 5 rundach, osobno dziewczynki i chłopcy.

Oto wyniki:

Kategoria chłopców:

I miejsce – Bartosz Majcherczyk z kl. 3c

II  miejsce – Dominik Kiepura z kl. 3c

III  miejsce – Paweł Łoboda z kl. 3a

 

IV miejsce – Bartłomiej Kencki z kl. 3c

V miejsce – Michał Wróbel z kl. 3b

VI miejsce – Antoni Maciejowski i Jan Mastej z kl. 3c

Kategoria dziewcząt:

I  miejsce – Amelia Głuc z kl. 3a

II miejsce – Julia Jopek z kl. 3c

III miejsce – Emilia Łoboz z kl. 3c

IV miejsce – Zuzanna Krzeszowiak i Julia Tyrpa z kl. 3c

V  miejsce – Gabriela Chmiel z kl. 3c

VI  miejsce – Gabriela Kudzia z kl. 3c

Puchary i dyplomy zostały wręczone w dniu 14 czerwca 2017 r. podczas II Szkolnego Pikniku Rodzinnego w naszym Zespole Szkół, na którym też została podsumowana realizacja projektu.

Inne działania

W dniu 31 maja 2016 r. odbyła się wycieczka klasy 2c do Zawoi Przysłop,  aby zobaczyć, w jaki sposób produkowane są pudełka szachowe. Uczniowie poznali twórcę i producenta „Szachów dla trójki graczy”., który zademonstrował w praktyce tę bardzo interesującą grę. Po wysłuchaniu historii, jak powstały szachy dla trzech graczy, dzieci miały okazję pograć w tę grę. Zdjęcia z wycieczki można obejrzeć w naszej galerii i na planszach na korytarzu obok świetlicy.

„Szachy dla trójki graczy” były również używane na zajęciach w drugim roku nauki.

 

 

Grażyna Kierzkowska

Poprawiony: sobota, 10 czerwca 2017 18:55